Митрополит Олександр (Драбинко): З догматичного погляду хибно заперечувати можливість автокефалії Української Церкви

1480687396 0Митрополит Переяслав-Хмельницький і Вишневський Олександр (Драбинко), ієрарх УПЦ, відповідаючи на прохання читачів сайту РІСУ прокоментувати нещодавню заяву Московського Патріарха Кирила щодо зміни "канонічних кордонів" в Україні, зазначив, що «в контексті православної догматики думка про те, що українська автокефалія неможлива (бо тоді, мовляв, Московському Патріархатові «бракуватиме» давньої колиски Русі-Києва) є хибною», повідомляє кореспондент порталу "Релігія в Україні".

«Гадаю, тут усе ж малася на увазі не принципова неможливість повної канонічної незалежності Української Церкви, а ситуативна недоречність автокефалії, — зауважив митрополит Олександр. — Це — пастирська позиція Предстоятеля Руської Церкви». Але така позиція, на переконання владики, «не знімає з нас, українських архієреїв, пастирської відповідальності за долю православ’я у нашій країні».

«Ми не можемо віддати патріархові свою пастирську відповідальність», — додав владика Олександр.

«Існує думка, що Російська Церква ніколи не погодиться на автокефалію Української Церкви і перегляд власних канонічних кордонів, бо Київ — це духовна колиска Святої Русі. З психологічної точки зору, таке твердження можна зрозуміти, — зазначив митрополит. — Але тут варто пам’ятати, що з точки зору православної еклезіології, Помісні Церкви не розділяють Єдину Кафолічну Церкву на окремі місцеві Церкви».

Владика нагадав, посилаючись на російського богослова в еміграції архієпископа Василія (Кривошеїна), що Помісна Церква є не часткою Кафолічної Вселенської Церкви, а радше її повним виявленням. «Тому, якщо б Помісна Руська Церква була "часткою" Церкви Кафолічної, то для повноти їй би бракувало не лише святинь Київської Русі, але і святинь Константинополя, Єрусалиму», — зауважив митрополит Олександр.

На думку владики, географічний чинник в Церкві не варто переоцінювати. «Юрисдикційний контроль над Києвом не робить Російську Церкву ближчою до Бога або навіть до давньоруського досвіду святості. Повнота благодаті не у Києві, Єрусалимі або Константинополі, а у Святій Євхаристії, в якій ми стаємо причасниками Божої природи (2 Петр. 1:4)», - вважає архієрей.

Тому автокефалія Української Церкви не означитиме, що Російська Церква стане духовно «біднішою», що їй чогось «бракуватиме», додав митрополит.

Він нагадав, що майже усі новітні автокефалії були проголошені всупереч первинній волі ієрархії Церкви-Матері, «яка згодом, переконавшись у правильності цього рішення, благословляла рішення місцевої Церкви про автокефалію». При цьому владика наголосив, що він не закликає до утворення Помісної Церкви в Україні шляхом розколу. «Лише підкреслюю, що позиція Церкви-матері з плином часу здатна змінюватися, і те, що комусь видається неможливим сьогодні, може стати канонічною та історичною реальністю завтра», - сказав митрополит.

На його переконання, канонічна автокефалія була і лишається дороговказом на шляху відновлення церковної єдності в Україні.