Невідомі сторінки історії Київського Православ’я. Літургія святого апостола Петра

gh67Одна з наймеш досліджуваних сторінок історії Київського Православ'я є його літургійна традиція. Адже більшість дослідників стоїть на позиції відомого дослідника о. Олександра Шмемана: «Відзначимо відразу, що Русь прийняла «готове» Православ'я і в ту епоху, коли в самій Візантії були захисні настрої, прагнення все з вести до старовини, до готового зразка, вони боялися щось порушити в древніх «переказах»»[1, гл.7, ч.2, електронний варіант]. Це бачення літургійної традиції зосереджує нашу увагу тільки на трьох літургіях візантійської традиції.

Однак, на наш погляд, не все так однозначно, коли дивитися на історію християнства князівств Київської Русі в контексті загальної слов'янської православної традиції, яка іде від часів святих рівноапостольних Кирила і Мефодія.

Так, безпосередньо з діяльністю св. Кирила і Мефодія зв'язує християнізацію Київську відомий російський історик О. Карташов, який висунув досить цікаву та обґрунтовану гіпотезу про те, що т.зв. «Хозарська місія» св. Кирила і Мефодія, насправді була «руською місією». Переробка її на «хазарську» – робота моравського складальника життєпису цих святих. Насправді, св. рівноапостольні Кирило і Мефодій проповідували на землях Київської Русі [2, ст. 75-92]. Дана концепція повністю відповідає висновкам більшості досліджень з історії розширення християнства в IX – Х століттях. Ці свідчення безпосередньо приводять нас до історії літургійні традиції св. Мефодія – літургії святого апостола Петра.

У цій невеликій статті ми спробуємо викласти вже відомі факти та окреслити проблематику для подальших досліджень.

Говорячи про літургію святого апостола Петра, деякі дослідники зв'язують її слов'янський переклад з діяльністю святих братів та називають їх його авторами [3, електронний варіант]. Подібній концепції притримуються і словацькі історики: «З приходом у Велику Моравію, солунські брати спробували ввести богослужіння візантійського обряду, але потім відмовилися від цього наміру. Уже в 864 р вони перейшли на західну практику літургії св. Петра» [4]. Для доказу використання літургії святого апостола Петра в Кирило-Мефодіївському обряді, науковці посилаються на життя св. Мефодія, де в ХІ розділі говориться, що під час військових дій моравським князем Святополком, Св. Мефодій закликав князя: «стго Петра мъши приближающися, рекъше слоужбе» [5, ст. 75]. І хоча така прив'язка подається досить умовною та може слугувати тільки гіпотезою, але само використання даної літургії слов'янами в ІХ-Х ст.ст. являється більш-менш доказаним [6, ст. 38].

За нашим міркуванням, ствердження про «західну практику літургії св. Петра», видається нам дуже суперечливим, бо навіть католицькі богослови стверджують, що літургія святого апостола Петра є «незаперечний твір князя апостолів, складений ним раніше, ніж він прийшов до Риму, для здійснення своїх мес в Єрусалимі і в Антіохії» [7, ст. 237]. Тут, на нашу думку, ми маємо справу з тим, що для створення православної слов'янської обрядовості святі Кирила та Мефодій використовували стародавню Єрусалимсько-Антіохійську традицію. Цю нашу гіпотезу, хоча і опосередковано, підтверджує візантійський манускрипт Vat. gr. 1970 ХІІ століття з Ватиканської бібліотеки, у якому зібрані всі грецькі варіанти літургій Єрусалимсько-Антіохійської та Олександрійської традиції: свт. Василя Великого, свт. Іоана Золотоустого, свт. Григорія Двоєслова, св. апостола Марка, св. апостола Якова і св. апостола Петра.

Власне, для істориків обрядової традиції Київського Православ'я, у зв'язку з діяльністю святих рівноапостольних Кирила і Мефодія (або їх учнів) на землях сучасної України та Білорусі, цікавим є той факт, що «Київські глаголичні листки» пов'язані з літургією святого апостола Петра. Цей зв'язок був доказаний ще в 40-х роках ХХ ст. професором І. Вашицею [6, ст. 37], а сьогодні підтверджені знахідкою в 1975 р. глаголичного рукопису XI ст. 5/N в монастирі св. Катерини на Синаї, у якому зміщена літургія святого апостола Петра [8, ст. 3-14].

Таким чином, через сучасні знахідки глаголичних рукописів, можна вилучить гіпотезу про те, що літургія святого апостола Петра була першим зразком літургії Київського Православ'я через переклад на слов'янську мову.

Але ще більшу цікавість викликають кириличні рукописи тексту літургії святого апостола Петра ХVІ – ХVІІ століть. Сьогодні науковцям відомі три таких манускрипти: рукопис XVI століття Пог. 278 з Російської національної бібліотеки (Петербурзький список) і два джерела XVII століття – рукопис Соф. 104 (105) з Національної бібліотеки України (Київський список) і афонський рукопис 332 1-2 Хіландарського монастиря (Афонський список).

Петербурзький і Афонський списки дуже близькі один до одного, а Київський має певні відрізнення. Разом з тим, без сумніву, усі три рукописи мають єдиний протограф.

І хоча по трьом наявним пам'ятникам важко зробити якісь певні висновки, але, на нашу думку, можливо висунути гіпотезу про певне заховання літургійної спадщини кирило-мефодієвської традиції в такому центрі православ'я яким є Афон та її використання в слов'янському богослужінні ще в ХVІІ столітті. У всякому разі, на нашу думку, гіпотеза про те, що створення подібних рукописів не було обумовлено виключно науковими інтересами має право на існування. Також можливо висунути гіпотезу про локальне використання даної літургії в день пам'яті святого апостола Петра.

Без сумнівів, питання про історію розповсюдження та використання літургії святого апостола Петра серед слов'янських народів загалом, і в Київському Православ'ї зокрема поки залишається відкритим та потребує додаткових досліджень. Найперше це стосується порівняльного аналізу всіх відомих на сьогодні рукописів згаданої літургії (одинадцяти грецьких, двох грузинських і трьох слов'янських) та пошуку їх слідів у інших богослужебних рукописах кириличної православної традиції.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Стрічка новин

Усі новини

Публікації

  • 1
  • 2
  • 3
Щодо «нововведень» в управлінні УПЦ МП в складі Російської Православної Церкви, у світлі рішень Архієрейського Собору Московського патріархату (29.11. – 02.12.2017)…

Щодо «нововведень» в управлінні УПЦ МП в складі Російської Православної Церкви, у світлі рішень Архієрейського Собору Московського патріархату (29.11. – 02.12.2017)…

4 грудня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:79

Канонічно-правовий статус УПЦ Московського патріархату, після чергового рішення від 30 листопада 2017 року Арх...

Єпископ Віктор (Бедь): "Для Першоієрарха УПЦ Київського патріархату Філарета (Денисенка) Московський патріархат знову матір-церква…"

Єпископ Віктор (Бедь): "Для Першоієрарха УПЦ Київського патріархату Філарета (Денисенка) Московський патріархат знову матір-церква…"

4 грудня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:65

Патріарх Філарет (Денисенко), Предстоятель Української Православної Церкви Київського патріархату звернувся з ...

Блаженніший Митрополит Макарій: «Я не тримаюсь за Предстоятельство»

Блаженніший Митрополит Макарій: «Я не тримаюсь за Предстоятельство»

4 серпня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:376

На сьогоднішній день ситуація в УАПЦ дуже непроста: розпалюється скандал навколо руїн Червоногородського замку...

До 3-х роковин упокоєння Блаженійшого Митрополита Володимира (Сабодана). З архіву єпископа Віктора (Бедь)

До 3-х роковин упокоєння Блаженійшого Митрополита Володимира (Сабодана). З архіву єпископа Віктора (Бедь)

17 липня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:338

Інтерв'ю від 03 липня 2014 року, за два дні до упокоєння Блаженнійшого Володимира (Сабодана), Митрополита Київ...

До 100-річчя початку відродження УАПЦ (1917 - 2017). "Ми мусимо вискочити з-під московської церковної влади"

До 100-річчя початку відродження УАПЦ (1917 - 2017). "Ми мусимо вискочити з-під московської церковної влади"

2 травня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:552

"Щоб відродити нашу церкву, щоб вдихнути в неї душу живу, ми мусимо вискочити з-під московської церковної влад...

Єпископ УАПЦ Віктор (Бедь): «Про Слово Боже, Церкву Христову, правду і неправду...»

Єпископ УАПЦ Віктор (Бедь): «Про Слово Боже, Церкву Христову, правду і неправду...»

31 березня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:1160

Відповідь Преосвященнійшого Віктора (Бедь), єпископа Мукачівського і Карпатського, керуючого Карпатською і Тер...

Особливості професії: Священик

Особливості професії: Священик

22 березня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:857

Хто ці люди та які завдання виконують. Які знання та риси для них згодяться Служіння, звершення таїнств, а це...

«У єпархіях УПЦ цікавляться Відкритим Православ’ям та прагнуть оновлення молитовного життя» — прот. Андрій Дудченко про промо-тур Молитовника

«У єпархіях УПЦ цікавляться Відкритим Православ’ям та прагнуть оновлення молитовного життя» — прот. Андрій Дудченко про промо-тур Молитовника

16 лютого 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:672

Вже майже рік працює Відкритий Православний Університет — просвітницький некласичний навчальний заклад, ...

Єпископ УАПЦ Віктор (Бедь): "Глава УПЦ КП Філарет (Денисенко) офіційно підтвердив небажання вести переговори про об’єднання Українських Церков і вимагає тільки приєднання всіх інших під його руку…"

Єпископ УАПЦ Віктор (Бедь): "Глава УПЦ КП Філарет (Денисенко) офіційно підтвердив небажання вести переговори про об’єднання Українських Церков і вимагає тільки приєднання всіх інших під його руку…"

9 січня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:4970

Під час передріздвяного інтерв'ю від 6 січня 2017 року для 5-го телеканалу, глава Української Православної Цер...

Московський Патріарх Кирило Гундяєв благословляє убивство українців та представників інших народів поза Російською Федерацією… А частина українців і надалі возносять йому хвалу…

Московський Патріарх Кирило Гундяєв благословляє убивство українців та представників інших народів поза Російською Федерацією… А частина українців і надалі возносять йому хвалу…

18 грудня 2016|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:2620

Московський Патріарх Кирило Гундяєв, глава Російської Православної Церкви та її структурного підрозділу УПЦ Мо...

Сценарії Митрополита Олександра (Драбинко) по набуттю автокефалії Українською Православною Церквою

Сценарії Митрополита Олександра (Драбинко) по набуттю автокефалії Українською Православною Церквою

8 грудня 2016|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:1340

Якщо Москва і Константинополь і надалі зволікатимуть з вирішенням “українського питання”, зростає ...

УАПЦ або УПЦ КП: чи змінять приналежність 20 громад на Хмельниччині

УАПЦ або УПЦ КП: чи змінять приналежність 20 громад на Хмельниччині

5 грудня 2016|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:1039

«Дезінформацією, яка не відповідає дійсності» називає прес-служба Карпатської єпархії УАПЦ повідом...