У Києві відбулася міжнародна конференція «Канонічність Українського Православ’я: історія проблеми»

1463734969 017 травня в Будинку митрополита Софії Київської відбулися міжнародна науково-практична конференція «Канонічність Українського Православ’я: історія проблеми» та круглий стіл «Церква та суспільство: взаємовідносини виклики, відповідальність», повідомляє "Релігія в Україні" з посиланням на Еcc.in.ua та Кeuapc.org.

Захід відбувся з ініціативи ГО «Європейський християнський конгрес» та за участю духовних шкіл УПЦ КП, Інституту української археології та джерелознавства імені М. С. Грушевського, Інституту філософіх імені Г. С. Сковороди НАНУ, Національного університету «Острозька академія», Комісії з духовності, освіти та катехізації УАПЦ, Карпатського університету імені Августина Волошина, Української богословської академії Карпатського університету, кафедри релігієзнавства філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Міжнародної академії богословських наук та громадської організації «Київське Богоявленське ставропігійне братство».

У заході взяло участь духовенство провідних конфесій країни — УПЦ КП, УАПЦ, УПЦ (МП), УГКЦ, РКЦ, науковці, громадські діячі та журналісти. У доповідях та дискусіях розглядалися питання історії канонічності українського православ’я, канонічного права та політичні чинники, які впливають на українське православ’я.

З вітальним словом до учасників круглого столу звернувся директор Департаменту релігій та національностей Міністерства культури України Андрій Юраш. Модератором під час роботи зібрання був провідний науковий співробітник Інституту філософії імені Г. С. Сковороди НАН України, доктор філософських наук, професор Олександр Саган. Після пленарного засідання відбувся круглий стіл «Церква та суспільство: взаємовідносини виклики, відповідальність», модератором якого був Володимир Авер'янов.
Під час виступу на заході Володимир Авер'янов зазначив, що через небажання змиритися з державною незалежністю України РПЦ по суті відмовила Українській Православній Церкві в автокефалії та організувала Харківський собор 1992 року, який призвів до розколу українського православ’я. Потім, на його думку, було штучно нав’язане питання канонічності з метою розколу всього українського суспільства, а відтак і державності України. Головною метою конференції Володимир Авер’янов бачить доведення до суспільства правдивої інформації щодо історії української Церкви та її канонічності.

За словами Володимира Авер’янова, «Європейський християнський конгрес» підтримує заяву Архієрейського Собору УПЦ КП від 13 травня 2016 року як дієвий крок до єдиної помісної Православної Церкви. «Створення єдиної Помісної Православної Церкви є запорукою незалежності України», — також підкреслив В. Авер’янов, який вважає, що держава повинна докласти зусиль для створення помісної Церкви.

Мішель (Лярош), митрополит Паризький і всієї Франції, ієрарх УПЦ КП, доктор богослів’я (Бухарестська православна богословська академія), у своїй доповіді виклав еклезіологічний аналіз Томосу Константинопольського Патріарха 1924 року про автокефалію Православної Церкви Польщі у зв’язку з перспективами автокефалії Української Православної Церкви Київського Патріархату, а також в перспективі майбутнього Всеправославного Собору.

Як зазначив доповідач, «можна цілком порівняти ситуацію періоду між 1919 і 1924 рр. Української
Православної Церкви в Польщі з У Києві відбулася міжнародна конференція «Канонічність Українського Православ’я: історія проблеми»ситуацією в Україні сьогодні: на одному боці патріотична Церква, яка включає приблизно 40% населення, та інша проросійська українська Церква, яка містить майже 20% населення та підтримує вторгнення на свою територію військ Росії, яких благословляє на це Патріарх Московський Кирил».

На думку ієрарха, причина розколу не в УПЦ КП, а в діяльності Російської Церкви. Про це ясно говорить згаданий Томос у тому місці, де сказано про те, що Російська Церква взяла митрополію Києва «всупереч канонічному праву» у 1685 році. Митрополит Київський був автономним щодо Константинопольської Патріархії та зберігав право виробляти власноруч священне миро. Томос висловлюється одностайно категорично «за повну автономію Церкви Митрополита Київського».

Таким чином, проголошення Автокефальної Православної Церкви України — Київського Патріархату, буде зовсім не проголошенням нової автокефалії, але відновленням старої — 1924 року, розповсюдженої на «звільнені території України», підкреслив Мішель (Лярош).

Протоієрей Володимир Вакін, кандидат богословських наук, ректор Волинської православної богословської академії УПЦ КП, зазначив, що «актуальність зазначеної проблематики важко переоцінити, оскільки вона вже вийшла за межі лише богословського диспуту та сягнула основ національної безпеки і територіальної цілісності нашої Вітчизни». «Наша з вами єдина зброя — це правда, оскільки істина має силу сама в собі», — підкреслив він.

З доповіддю «Апостольске походження та канонічно-правовий статус Української Автокефальної Православної Церкви» виступив
владика Віктор Бедь, єпископ Мукачівський і Карпатський Української Автокефальної Православної Церкви, доктор юридичних наук, доктор богословських наук, голова Комісії з духовності, освіти та катехізації УАПЦ, президент Міжнародної академії богословських наук, ректор Карпатського університету імені Августина Волошина та Української богословської академії.

О. Михайло Димид, доктор східного церковного права, доцент кафедри пасторального богослов’я Філософо-богословського факультету Українського католицького університету, зазначив: «Христос є принципом добра, як цілих Церков, так поодиноких їх членів, оскільки всі дари Церкви походять від Христа. Це і має бути остаточним критерієм для визначення канонічності в Церкві». Доповідач зазначив, що «як на реальне народження дитини не впливає церковна легітимність її зачаття, так само, в кінцевому результаті, канонічність Церкви не впливає на її благодатність».

Зробивши цікавий екскурс щодо того, як різні Церкви сприймають канонічність, доповідач підкреслив, що «церковність перевищує канонічно правові обмеження». Автор посилається на грецького богослова Никоса Нісьйотіса, який вважає, що «канонічне право є потрібне, але воно не являється вирішальним чинником» для участі людини в Церкві як Тілі Христовому. Він буквально так пише: «Існує в Церкві реальність, яка перевищує канонічно правові обмеження. Це реальність “церковності”. Вона походить від хрещення, яке впроваджує в церковну реальність […] і вкінці вона існує через есхатологічне очікування, співучасть в спільній надії в Христі, яка оживляє нашу віру».

Олександр Саган, доктор філософських наук, професор Інституту філософії імені Григорія Сковороди НАН України, зазначив: «Говорячи про проблему “канонічності Українського православ’я”, ми передусім повинні з’ясувати питання — а що нині являють собою православні канони. Адже невпорядкованість канонічного корпусу православ’я загальновідома і стала мало не анекдотичною — коли одну і ту ж тезу (подію, вчинок) з допомогою одних канонів обґрунтовують (схвалюють), а з допомогою інших — заперечують (засуджують). З іншого боку, і це зазначають багато дослідників та богословів, жодна із православних Церков нині не спроможна точно дотримуватися церковних канонів. Який вихід із цього становища? Вважаємо — скликання Вселенського (Всеправославного) Собору, який би соборним рішенням усунув більшість із нинішніх непорозумінь, пов’язаних із невпорядкованістю канонічного зводу у православ’ї».

Такий Собор, вважають провідні православні богослови, є пекучим питанням не лише для православної Церкви, але й для християнства в цілому. Бо ще наприкінці першого тисячоліття розвитку християнства великою складністю було неухильне дотримання канонів. Наприкінці ж другого тисячоліття буквальне виконання всіх канонів вже неможливе, оскільки низка з них не може бути застосована в принципі. Причин цього багато: наприклад, зник церковний інститут, який згадується в канонах (19-е пр. І Вселенського Собору і 15-е пр. ІV Вселенського Собору, що згадують про дияконіс); канони розглядали дуже конкретні справи (19-е пр. І Вселенського Собору вирішує питання про «Павлівців», 4-е пр. ІІ Вселенського Собору забороняє у служінні Максима Кіника тощо); щодо деяких канонів, то взагалі втрачено навіть знання про ті події, які покликали їх до життя.

Також з доповідями виступили Ірина Преловська, доктор церковно-історичних наук, кандидат історичних наук, страший науковий співробітник Інституту української археології та джерелознавства імені М. С. Грушевського НАН України, професор Київської православної богословської академії УПЦ КП; протоієрей Сергій Колот, кандидат богословських наук, учений секретар Київської православної богословської академії УПЦ КП; протоієрей Петро Зуєв, клірик Київської єпархії Української Православної Церкви (Московського Патріархату), громадська організація «Київське Богоявленське ставропігійне братство» (тема його доповіді - «Концепція «законної/канонічної Церкви» і її вплив на християнську ідентичність у сучасній Україні»; Андрій Смирнов, кандидат історичних наук, доцент кафедри історії Національного університету «Острозька академія» ( тема «Роль митрополита Діонісія Валединського в конституюванні УАПЦ формації 1942 року») та інші.

Участь у роботі конференції також взяли протоієрей Георгій Коваленко, клірик Київської єпархії УПЦ (МП), Антоній Яновський, представник комісії Римсько-Католицької Церкви в Україні, старший референт керуючого Карпатською єпархією УАПЦ читець Максим Бережний та інші.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Стрічка новин

Усі новини

Публікації

  • 1
  • 2
  • 3
Блаженніший Митрополит Макарій: «Я не тримаюсь за Предстоятельство»

Блаженніший Митрополит Макарій: «Я не тримаюсь за Предстоятельство»

4 серпня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:37

На сьогоднішній день ситуація в УАПЦ дуже непроста: розпалюється скандал навколо руїн Червоногородського замку...

До 3-х роковин упокоєння Блаженійшого Митрополита Володимира (Сабодана). З архіву єпископа Віктора (Бедь)

До 3-х роковин упокоєння Блаженійшого Митрополита Володимира (Сабодана). З архіву єпископа Віктора (Бедь)

17 липня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:85

Інтерв'ю від 03 липня 2014 року, за два дні до упокоєння Блаженнійшого Володимира (Сабодана), Митрополита Київ...

До 100-річчя початку відродження УАПЦ (1917 - 2017). "Ми мусимо вискочити з-під московської церковної влади"

До 100-річчя початку відродження УАПЦ (1917 - 2017). "Ми мусимо вискочити з-під московської церковної влади"

2 травня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:269

"Щоб відродити нашу церкву, щоб вдихнути в неї душу живу, ми мусимо вискочити з-під московської церковної влад...

Єпископ УАПЦ Віктор (Бедь): «Про Слово Боже, Церкву Христову, правду і неправду...»

Єпископ УАПЦ Віктор (Бедь): «Про Слово Боже, Церкву Христову, правду і неправду...»

31 березня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:712

Відповідь Преосвященнійшого Віктора (Бедь), єпископа Мукачівського і Карпатського, керуючого Карпатською і Тер...

Особливості професії: Священик

Особливості професії: Священик

22 березня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:413

Хто ці люди та які завдання виконують. Які знання та риси для них згодяться Служіння, звершення таїнств, а це...

«У єпархіях УПЦ цікавляться Відкритим Православ’ям та прагнуть оновлення молитовного життя» — прот. Андрій Дудченко про промо-тур Молитовника

«У єпархіях УПЦ цікавляться Відкритим Православ’ям та прагнуть оновлення молитовного життя» — прот. Андрій Дудченко про промо-тур Молитовника

16 лютого 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:338

Вже майже рік працює Відкритий Православний Університет — просвітницький некласичний навчальний заклад, ...

Єпископ УАПЦ Віктор (Бедь): "Глава УПЦ КП Філарет (Денисенко) офіційно підтвердив небажання вести переговори про об’єднання Українських Церков і вимагає тільки приєднання всіх інших під його руку…"

Єпископ УАПЦ Віктор (Бедь): "Глава УПЦ КП Філарет (Денисенко) офіційно підтвердив небажання вести переговори про об’єднання Українських Церков і вимагає тільки приєднання всіх інших під його руку…"

9 січня 2017|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:4551

Під час передріздвяного інтерв'ю від 6 січня 2017 року для 5-го телеканалу, глава Української Православної Цер...

Московський Патріарх Кирило Гундяєв благословляє убивство українців та представників інших народів поза Російською Федерацією… А частина українців і надалі возносять йому хвалу…

Московський Патріарх Кирило Гундяєв благословляє убивство українців та представників інших народів поза Російською Федерацією… А частина українців і надалі возносять йому хвалу…

18 грудня 2016|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:2190

Московський Патріарх Кирило Гундяєв, глава Російської Православної Церкви та її структурного підрозділу УПЦ Мо...

Сценарії Митрополита Олександра (Драбинко) по набуттю автокефалії Українською Православною Церквою

Сценарії Митрополита Олександра (Драбинко) по набуттю автокефалії Українською Православною Церквою

8 грудня 2016|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:932

Якщо Москва і Константинополь і надалі зволікатимуть з вирішенням “українського питання”, зростає ...

УАПЦ або УПЦ КП: чи змінять приналежність 20 громад на Хмельниччині

УАПЦ або УПЦ КП: чи змінять приналежність 20 громад на Хмельниччині

5 грудня 2016|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:724

«Дезінформацією, яка не відповідає дійсності» називає прес-служба Карпатської єпархії УАПЦ повідом...

Прихильникам автокефалії УПЦ потрібно об’єднуватися та спільно захищати своє бачення майбутнього Церкви

Прихильникам автокефалії УПЦ потрібно об’єднуватися та спільно захищати своє бачення майбутнього Церкви

5 грудня 2016|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:596

Прихильникам автокефалії УПЦ потрібно не чекати, а вже зараз спільно працювати над відновленням церковної єдно...

Митрополит Олександр (Драбинко): З догматичного погляду хибно заперечувати можливість автокефалії Української Церкви

Митрополит Олександр (Драбинко): З догматичного погляду хибно заперечувати можливість автокефалії Української Церкви

5 грудня 2016|Редактор БДУ - avatar Редактор БДУ|Hits:529

Митрополит Переяслав-Хмельницький і Вишневський Олександр (Драбинко), ієрарх УПЦ, відповідаючи на прохання чит...