Єпископ Віктор Бедь: Щодо змін до Конституції України

369160296Запропоновані зміни до Конституції України в частині децентралізації влади та судової реформи не відповідають конституційним нормам і національним інтересам українського народу з таких причин:

1. В Україні з 2014 року триває війна з Російською Федерацією (московсько-путінським режимом), хоча формально органами державної влади війна і неоголошена. В умовах війни, у будь-якій її формі, внесення змін до Конституції держави є недопустимим, що, зокрема, передбачено ч. 2 ст. 157 Конституції України.
2. Україна є унітарною державою, відповідно, надання особливого політико-правового статусу окремим адміністративно-територіальним областям, районам, регіонам є неправомірним і має велику загрозу щодо збереження територіальної цілісності держави надалі.
3. Запропонована конституційна реформа судової влади є тільки імітацією та зберігає правовий режим керування суддями в ручному режимі обмеженим колом осіб високопосадовців. Законпроект не передбачає правові механізми впливу народу, головного носія влади в державі, на формування та переобрання суддів. Відсутня дієва система обрання і відкликання суддів виборцями, зберігається й надалі корумпована процедура притягнення суддів до відповідальності та пожиттєве їхнє призначення, не передбачено заміну скомпроментованого за минулі десятиріччя суддівського корпусу.
4. У частині права на захист і представництва запропоновано ввести монополію лише для адвокатів. Законопроект про судову реформу передбачає право тільки адвокатам (особам, які мають свідоцтво на право зайняття адвокатською діяльністю) здійснювати захист та представництво громадян у судах, органах державної влади та місцевого самоврядування, що є грубим порушенням конституційних прав і свобод людини, фактичним обмеженням свободи вибору людини та порушує положення ч. 1 ст. 157 Конституції України. Таке обмеження щодо права самої людини визначати, хто може бути її захисником чи представником у судах, органах державної влади та місцеовго самоврядування призведе до посилення державного контролю у правозахисті, відповідно, і до порушення прав і свобод людини. Норма щодо визначення кола осіб, які можуть бути захисниками чи представниками в судах, органах державної влади чи місцевого самоврядування взагалі не повинна бути нормою Конституції України, а підлягає врегулюванні на рівні законів.
5. Бентежить також поспішність і відсутність широкого обговорення змін до Конституції України, які силоміць нав’язуються суспільству.

Віктор Бедь,
доктор богословських наук,
доктор юридичних наук,
професор.
01.02.2016 р.